Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2011
Ο μοναχισμός σήμερα
του μοναχού Μωυσή, Αγιορείτη
στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 18 Σεπτεμβρίου 2011
Στην αίθουσα συνεδρίων του ιερού κοινοβίου του οσίου Νικηδήμου στον Πεντάλοφο Γουμένισσας, μετοχίου της ιεράς μονής Σίμωνος Πέτρα του Αγίου Όρους, πραγματοποιήθηκε από 31/8-1/9/2011 συνέδριο περί μοναχισμού με τη συμπλήρωση τριάντα ετών από της ιδρύσεως του κοινοβίου.
Το συνέδριο χαιρέτισαν θερμά ο εκπρόσωπος της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους Γέρων Νικόδημος Αγιοπαυλίτης, ο εκπρόσωπος της μονής Σίμωνος Πέτρας ιερομόναχος Θεολόγος, ο περιφερειάρχης Μακεδονίας Παναγιώτης Ψωμιάδης και ο δήμαρχος Παιονίας Α. Λαπόρδας. Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο καθηγούμενος του κοινοβίου αρχιμ. Χρυσόστομος, ο οποίος ανέγνωσε και μελέτη του αρχιμ. Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου περί του ευαγγελικού μοναχισμού και της οργανώσεως του κοινοβίου, με γνώση της ιστορίας, των μοναχικών θεσμών και της σημερινής καταστάσεως του μοναχισμού. Ο ιερομ. Χρυσόστομος Αγιονικοδημίτης έκανε την εισαγωγική ομιλία της τριαντάχρονης ιστορίας του κοινοβίου του οσίου Νικοδήμου.
Ο αφορισμός και το ανάθεμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία
Αποσπάσματα από το άρθρο "Ο Εχθρός στα Κεραμιανά",
περιοδικό Τρίτο Μάτι, Σεπτέμβρης 2011 [οι καφέ αγκύλες, δικές μας].
Ο αφορισμός, που διαβάστηκε ενάντια στους κατοίκους των Κεραμιών [χωριών της Κρήτης που βασανίστηκαν από μαζικό δαιμονισμό μεγάλου μέρους του πληθυσμού τους κατά το 19ο & τον 20ό αιώνα, ώς το 1936, όπου λυτρώθηκαν με μεγάλους & επώδυνους εξορκισμούς], είναι μια μορφή κατάρας, που δίνεται από κληρικούς, πασίγνωστη στο λαό μας και, υποθέτω, σε όλους τους λαούς. Τι είναι όμως;
«Μάτιασμα». Πρόληψη και δεισιδαιμονία
Από τους χρόνους της αρχαιότητας η βασκανία συνδέθηκε και μ’ αυτό που σήμερα αποκαλούμε «μάτιασμα». Σήμερα μάλιστα όταν ακούμε τη λέξη βασκανία αμέσως εννοούμε μόνον το μάτιασμα και τίποτε άλλο.
Πρόκειται για μια παλιά πρόληψη και δεισιδαιμονία ότι ο κακός με το βλέμμα του και μόνο μπορεί να βλάψει τον φθονούμενο. Αυτό φυσικά δεν είναι σωστό, και η Εκκλησία μας δεν το παραδέχεται. Βεβαίως η Εκκλησία έχει ευχές που κάνουν λόγο για «βάσκανον οφθαλμόν». Οι αναφορές αυτές εξηγούνται εύκολα, χρειάζεται όμως μια προσοχή, για να μην υπάρξουν παρανοήσεις.
Ησυχασμός, εσωτερισμός & αποκρυφισμός
Απόπειρες αποκρυφιστικής ερμηνείας του Ησυχασμού
![]() |
Μοναχός προσευχόμενος "εν ησυχία" |
του Πρωτοπρ. Βασιλείου Γεωργοπούλου Δρ. Θ.
(α’ μέρος)
(α’ μέρος)
Ο άγιος Γρηγόριος, Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης, ο Παλαμάς, ανήκει στις κορυφαίες πατερικές προσωπικότητες της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας. Το πρόσωπό του συναριθμείται στους κορυφαίους προμάχους και εκφραστές της Ορθοδόξου Πίστεως, στους απλανείς διδασκάλους της αληθινής θεολογίας και θεογνωσίας, αλλά και της προφητικής, αποστολικής και αγιοπατερικής διδασκαλίας και εμπειρίας του τρόπου θεραπείας της ανθρωπίνης ύπαρξης.
Η αγιότητα των γονέων είναι η καλύτερη εν Κυρίω αγωγή(π. Πορφύριος)

Να βλέπομε τον Θεό στο πρόσωπο των παιδιών και να δώσομε την αγάπη του Θεού στα παιδιά. Να μάθουν και τα παιδιά να προσεύχονται. Για να προσεύχονται τα παιδιά, πρέπει να έχουν αίμα προσευχομένων γονέων. Εδώ πέφτουν έξω μερικοί και λένε: «Εφόσον οι γονείς προσεύχονται, είναι ευσεβείς, μελετούν την Αγία Γραφή και τα παιδιά τα ανάθρεψαν ''εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου'', επόμενο είναι να γίνουν καλά παιδιά».
Πρόσωπα που προγεύονται την αιώνια ζωή...

...Αυτη η καθαρή και άμεση σχέση ανάμεσα στο υπερβατικό και τον άνθρωπο εκδηλώνεται σε όλες τις περιστάσεις και τις καταστάσεις της ζωής.
Η συναίσθηση ότι ούτε μια τρίχα της κεφαλής μας δεν μπορεί να πέσει χωρίς τη θέληση του Θεού, προσφέρει γαλήνη καί ειρήνη εσωτερική, που φαίνονται καθαρά στα πρόσωπα των πιστών. Έτσι συναντά κανείς, μερικές φορές, κυρίως σε μοναστήρια, πρόσωπα μοναχών που θα νόμιζες πως έχουν κατέβει απευθείας από κάποια παλιά εικόνα.
Η συναίσθηση ότι ούτε μια τρίχα της κεφαλής μας δεν μπορεί να πέσει χωρίς τη θέληση του Θεού, προσφέρει γαλήνη καί ειρήνη εσωτερική, που φαίνονται καθαρά στα πρόσωπα των πιστών. Έτσι συναντά κανείς, μερικές φορές, κυρίως σε μοναστήρια, πρόσωπα μοναχών που θα νόμιζες πως έχουν κατέβει απευθείας από κάποια παλιά εικόνα.
Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2011
9.Περὶ μνησικακίας
ΟΜΟΙΑΖΟΥΝ, οἱ μὲν εὐλογημένες καὶ ὅσιες ἀρετὲς μὲ τὴν κλίμακα τοῦ Ἰακώβ, οἱ δὲ ἀνόσιες κακίες μὲ τὴν ἁλυσίδα ποὺ ἔπεσε ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ κορυφαίου Ἀποστόλου Πέτρου (πρβλ. Πράξ. ιβ´ 7). Διότι οἱ μὲν πρῶτες, καθὼς ἡ μία ὁδηγεῖ στὴν ἄλλη, ἀνεβάζουν στὸν οὐρανὸ ἐκεῖνον ποὺ τὸ ἐπιθυμεῖ. Ἐνῷ οἱ ἄλλες, οἱ κακίες, ἔχουν τὴ συνήθεια νὰ γεννοῦν ἡ μία τὴν ἄλλη καὶ νὰ συσφίγγωνται μεταξύ τους. Διὰ τοῦτο καὶ μόλις προηγουμένως ἀκούσαμε τὸν ἀσύνετο θυμὸ νὰ ὀνομάζη ἰδικό του τέκνο τὴν μνησικακία. Τώρα λοιπὸν ποὺ τὸ καλεῖ ὁ καιρός, ἂς ὁμιλήσωμε καὶ γι᾿ αὐτήν.
8.Περὶ ἀοργησίας
ΟΠΩΣ ΤΟ νερό, ποὺ χύνεται λίγο-λίγο στὴν φωτιά, τὴν σβήνει τελείως, ἔτσι καὶ τὸ δάκρυ τοῦ ἀληθινοῦ πένθους σβήνει ὅλη τὴν φλόγα τοῦ θυμοῦ καὶ τῆς ἐξημμένης ὀργῆς.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ τὰ ἐτοποθετήσαμε, στὴν σειρὰ τοῦ λόγου, τὸ ἕνα πρὶν καὶ τὸ ἄλλο μετά.
Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2011
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου (ΦΩΤΟ Ε' μέρος)
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου (ΦΩΤΟ Δ μέρος)
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου (ΦΩΤΟ Γ' μέρος)
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου (ΦΩΤΟ B' μέρος)
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου (ΦΩΤΟ Α' μέρος)
Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2011
Παραχώρηση Ιερού Λειψάνου Αγίας Μαρίνης εις Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Κάσου
Με συγκίνηση και κατάνυξη ο κλήρος και ο λαός της Κάσου υποδέχθηκε τμήμα Ιερού Λειψάνου εκ της αφθάρτου δεξιάς χειρός της Αγίας ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης.
Το Σάββατο το πρωί (17-9-2011) στο αεροδρόμιο της Κάσου παιδιά με παραδοσιακές στολές και μαντινάδες καλωσόρισαν τον οικείο Μητροπολίτη Καρπάθου και Κάσου κ. Αμβρόσιο και τον Μητροπολίτη Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγο. Το Ιερό Λείψανο έφεραν ως την Κάσο αντιπροσωπεία του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Καλλιθέας, στον οποίο παρέμεινε επί περίπου ένα έτος, αποτελούμενη εκ των εφημερίων πανοσιολογιωτάτου αρχιμ. π. Νικολάου Κλάδη , αιδεσιμολογιωτάτου πρωτ. π. Γεωργίου Παπαθεοδώρου, του πρωτοψάλτου κ. Βασιλείου Χασανδρινού και των δομεστίχων αυτού κ. Κωνσταντίνου Χασανδρινού και κ. Χαραλάμπου Σαλίβερου.
Στην κεντρική πλατεία του ομώνυμου οικισμού της Αγίας Μαρίνης έγινε επίσημη υποδοχή του Ιερού Λειψάνου. Στην προσφώνηση του ο Δήμαρχός της Κάσου τόνισε ότι από εδώ και στο εμπρός οι προσευχές μας και η αναφορά μας θα είναι στην «παρούσα» ,πλέον, Αγία Μαρίνα.
Η λιτανευτική πομπή ,παιανιζούσης της στρατιωτικής πάντας και τη συμμετοχή τιμητικού αγήματος πέρασε από τον Ιερό Ναό του Σταυρού όπου τελέστηκε δέησις, στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς τον Ιερό Ναό Της στον οποίο ανέμενε ο οικείος Μητροπολίτης κ. Αμβρόσιος για να παραλάβει το Ιερό Λείψανο από τα χέρια του προσκομίζοντος αυτό Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου κ. Θεολόγου. Αξίζει να σημειωθεί η εκδηλωθείσα με κάθε τρόπο συγκίνηση των κατοίκων της Αγίας Μαρίνης οι οποίοι έραναν με μύρα και άνθη το Ιερό Λείψανο καθόλη την διάρκεια της Λιτανείας.
Εν συνεχεία και μετά την εγκατάσταση του Ιερού Λειψάνου στο ειδικά διαμορφωμένο προσκυνητάρι, όπου θα παραμείνει πλέον μόνιμα προς ευλογία των πιστών, ετελέστη αρχιερατικός εσπερινός χοροστατούντος του Σβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σερρών.
Την βραδιά έκλεισαν λαϊκοί παραδοσιακοί οργανοπαίκτες της Κάσου οι οποίοι τραγούδησαν, κατά την παρασχεθείσα τράπεζα στην οποία ετέθησαν πλούσια παραδοσιακά εδέσματα της Κάσου.
Την επομένη μέρα πραγματοποιήθηκε όρθρος και δισαρχιερατική Θ. Λειτουργία κατά την διάρκεια της οποίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κάσου κ. Αμβρόσιος ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Σερρών κ. Θεολόγο για την μεγάλη προσφορά του Ιερού Λειψάνου και εξήρε την μεγάλη προσφορά του Θεολόγου κ. Δημητρίου Σκαρβελάκη, ο οποίος ανάλωσε τον εαυτό του επί σειρά ετών για να πραγματοποιηθεί το μεγάλο αυτό όνειρο των κατοίκων της Κάσου. Μετά την Θ. Λειτουργία έγινε Αγιασμός ενώπιον της Ιεράς εικόνος και του Ιερού Λειψάνου της Αγίας Μαρίνης.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας μετά τους Χαιρετισμούς και την Ιερά Παράκληση στην Αγία έκλεισαν οι λατρευτικές και πανηγυρικές εκδηλώσεις με τοπικούς χορούς και τραγούδια στην πλατεία του χωριού.
Τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτη Καρπάθου συνόδευαν ο πανοσιολογιώτατος αρχιμ. π. Καλλίνικος Μαυρολέων ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου Βασσών και ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως, ο π. Δημήτριος εκ του Μητροπολιτικού γραφείου και ο διάκονος π. Αμβρόσιος.
Την φωτογραφική κάλυψη των εκδηλώσεων προσέφερε ο εκ του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου κ. Νικόλαος Νικολόπουλος.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)