Παρασκευή, 14 Οκτωβρίου 2011

Οι μισθοί των παπάδων και οι δημόσιοι υπάλληλοι - "Πού είναι η Εκκλησία;"

Το ενδιαφέρον αυτού του post, όπως και όλων των αναρτήσεών μας, είναι πνευματικό και όχι πολιτικό. Δεν αφορά στα εργασιακά+οικονομικά δικαιώματα των ιερέων (που σαφέστατα αδικούνται, αλλά όλοι οι επαγγελματικοί κλάδοι πλήττονται - όμως δεν είμαστε πολιτικό blog), αλλά στο ρατσισμό εναντίον τους, που ολοένα εξαπλώνεται, έχει ως πρόφαση θέματα σαν αυτό και παγιδεύει χωρίς λόγο συνανθρώπους μας έξω απ' την εκκλησία (δηλ. από τη συνάντηση των χριστιανών -"καλών" & "κακών"- μεταξύ μας και όλων μαζί με το Θεό), θέτοντας σε κίνδυνο την αιώνια σωτηρία τους.

Στις 4 Οκτωβρίου 2011 λοιπόν δημοσιεύτηκε στο Tro-ma-ktiko (& ταξίδεψε σε πολλά άλλα blogs) η παρακάτω ηλεκτρονική επιστολή, με τον τίτλο "Πού είναι η Εκκλησία;":

Είμαι Δημόσιος Υπάλληλος.
Και εξηγούμαι. Δημόσιος υπάλληλος με γενναία περικοπή μισθού, με απειλές για επερχόμενες, νέες, ακόμη γενναιότερες περικοπές μισθού, με ωράριο, κάρτα και διευθυντή.
Έχω την ατυχία να συνυπάρχω με μια άλλη κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων, αφανών δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι δεν έχουν καμία από τις παραπάνω υποχρεώσεις, αντιθέτως έχουν μόνο προνόμια. Τους παπάδες!!!

Γνωρίζετε ότι όλον αυτό τον καιρό που η κοινωνία τα έχει βάλει με τους δημοσίους υπαλλήλους (λες και είμαστε υπεύθυνοι για όλα), η αγαπητή "κάστα" των προνομιούχων παπάδων έχει περάσει διακριτικά στο απυρόβλητο? Παρακαλώ, ανατρέξτε στις εικόνες που προβάλλουν τα ΜΜΕ όταν αναφέρονται στους Δ.Υ. Στη συνείδηση του μέσου ανθρώπου, ο Δ.Υ. είναι ο βολεμένος εργαζόμενος ο οποίος καθισμένος στη γραφειάρα του και μέσα από τα μυωπικά γυαλιά του κοιτάει με υπεροπτικό ύφος τον ταλαίπωρο πολίτη προσπαθώντας με κάθε μέσο να τον καταδυναστεύσει. Προσέξτε ότι απουσιάζουν παντελώς εικόνες εκκλησιών και παπάδων όταν αναφέρονται στους Δ.Υ.

Το ξέρετε ότι την ώρα που όλος ο δημόσιος τομέας βάλλεται καθημερινά από απειλές εργασιακής εφεδρείας, οι παπάδες δεν έχουν εργασιακή εφεδρεία? Γιατί δεν βάζουμε σε εφεδρεία τις χιλιάδες των παπάδων? Αναζητούνται εναγωνίως από την κυβέρνηση 30.000 εφεδροι. Αναζητούνται όμως, μόνο από τις τάξεις των εργαζομένων. Σε αυτόν τον ιδιότυπο πόλεμο, οι παπάδες προτιμούν σκοπίμως να παραμένουν "οπισθοφυλακή", αφήνοντας όλους τους υπόλοιπους στην πρώτη γραμμή, εξασφαλίζοντας με διακριτικά μειδιάματα τη θεσούλα τους, εξασφαλίζοντας το "σίγουρο" ενώ την ίδια ώρα τσεπώνουν και το παγκάρι.

Ε, όχι, δεν δέχομαι να συγκαταλέγομαι στην ίδια κατηγορία με τους ρασοφόρους.
Δεν δέχομαι να εργάζομαι 8 ώρες ημερησίως, όταν ο παπάς δουλεύει κατά βάση μια κυριακή την εβδομάδα για 3-4 άντε 5 ώρες... άντε και κάτι εσπερινούς...

Δεν δέχομαι να διορίζομαι με εξετάσεις γραπτές, προφορικές, ΑΣΕΠ, μόρια, όταν ο παπάς διορίζεται χωρίς τίποτα από όλα αυτά...
Που είναι η αξιοκρατία για τους παπάδες? ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ο ΑΣΕΠ για τους παπάδες? που είναι, οέο??

Δεν δέχομαι να δίνω αναφορά σε τμηματάρχες, διευθυντές, γενικούς διευθυντές, υφυπουργούς, υπουργούς, όταν οι παπάδες δεν λογοδοτούν πουθενά παρά μόνο "κρίνονται" από τον Θεό..
Δεν δέχομαι να περικόπτεται γενναία ο δικός μου μισθός, όταν ήδη οι παπάδες παίρνουν πολύ περισσότερα από εμένα και βουτάνε και το παγκάρι (ολόκληρο)!!!
Δεν δέχομαι να φιλοξενώ στον κλάδο μου όλο το παπαδαριό...

Που είναι οι εκπροσώπηση των παπάδων στους αγώνες των Δημοσίων Υπαλλήλων? Ποιο σωματείο τους εκπροσωπεί? Που είναι η ΑΔΕΔΥ τους? Πότε συμμετείχαν οι παπάδες σε αγώνες, σε απεργίες, σε πορείες των Δημ.Υπ? όταν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι απεργούν, ο μισθός τους μειώνεται δραματικά. Όμως οι παπάδες ποτέ δεν έχουν υποστεί μειώσεις μισθών από απεργίες, εφόσον ποτέ δεν απεργούν. Παρόλα αυτά διεκδικούν με σφοδρότητα όλες τις κατακτήσεις των Δημ.Υπαλλήλων. Εκ του ασφαλούς βέβαια. Βάζοντας μπροστά στους αγώνες όλους τους υπόλοιπους κλάδους και καλυμμένοι στην δήθεν "ιεροσύνη" τους.

Ντροπή σας, εγωιστές και συμφεροντολόγοι παπάδες!
Δεν είδα μέχρι τώρα την εκκλησία να βοηθάει κανέναν άνεργο, κανέναν άστεγο, κανέναν πολύτεκνο!!!

Είδα όμως τον κλήρο να ξεσηκώνεται και μόνο στην ιδέα να περικοπεί κατά 50% ο μισθός τους από το κράτος.
Πουθενά μα πουθενά αλλού ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ, δεν πληρώνονται οι παπάδες από το κράτος!!!

Φτάνει πια.. Έλεος, ψεύτες και υποκριτές!!!
Παρακαλώ όλα τα μπλογκ, τα ΜΜΕ και τους συναδέλφους δημοσίους υπαλλήλους να επιμείνουν στον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας.

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ

Στην επιστολή αυτή απάντησε με το παρακάτω κείμενο ένας παπάς, ο παπά Αντώνης Χρήστου, ιερέας του ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Βούλας, στο blog του, εμείς όμως το πήραμε από το Φωνή βοώντος αμαρτωλού ιερέως. Γράφει:



Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν υπάρχει κοινή λογική σε αυτόν τον τόπο και στους πολίτες τoυ… αλλά μάλλον η απάντηση είναι αρνητική! Παρακαλώ λοιπόν τον κάθε άθεο-αντίχριστο-άθρησκο, αγνωστικιστή και ότι άλλο θέλει αν πιστεύει η όχι είναι δικιά του δουλεία! Το να θέλει να είναι πιο πατριώτης από τους Κληρικούς όμως…σε αυτόν τον τόπο πάει πολύ….! Φυσικά δεν είμαστε οι μόνοι, όμως αν υπάρχει ελληνικό κράτος σήμερα και ελληνική συνείδηση το χρωστάμε σε αυτούς και αυτό φαίνεται και σήμερα στο εξωτερικό και στην ομογένεια! Ελλάδα χωρίς ράσο δεν υπάρχει αλλά κάποιοι θέλουν να κάνουν χωρίς ράσο Ελλάδα… αλλά θα βγουν γελασμένοι!
Ας έρθω και στα προσωπικά τώρα για να μη γενικεύω όπως έκανες και εσύ φίλε αναγνώστη ! Εγώ είμαι Κληρικός θρησκευτικός Λειτουργός, μισθοδοτούμενος από την Ελληνική πολιτεία όχι από χάρη ή αέρα αλλά κατόπιν σχετικής συμφωνίας! Δεν σου κάνει εντύπωση που όλα τα νοσοκομεία της Αθήνας είναι σε πρώην τέτοια κτήματα; Αν δεν τα παραχωρούσε η Εκκλησία εσύ θα πήγαινες για θεραπεία στην Κόρινθο και στη Θήβα! Ίσως το σπίτι σου να βρίσκεται σε Εκκλησιαστικό ακίνητο που πήρε το κράτος με την υποχρέωση να πληρώνει τον κλήρο γιατί πολύ απλά είμαστε και εμείς άνθρωποι με οικογένειες! Άρα και το σπίτι σου έμμεσα στη Εκκλησία και τους Κληρικούς που βρίζεις έμμεσα ή άμεσα το χρωστάς!
Αυτό σημαίνει ότι, ό,τι επιδόματα έπαιρνε ο δημόσιος τομέας δεν έρχονταν και σε εμάς αυτόματα αλλά έπρεπε να κάνουμε δικαστικούς αγώνες! Προς το τέλος εξομοιωθήκαμε νομοθετικά ως δημόσιοι υπάλληλοι και έχουμε τις ανάλογες περικοπές που έχεις ακριβώς και εσύ φίλε μου! Δεν σου τα είπαν και δεν τα ξέρεις καλά! Προσωπικά πανεπιστημιακής εκπαιδεύσεως έπαιρνα 1099 έφτασα 1066 και από αυτό τον Οκτώβριο 915.58! Τον Αύγουστο έπεφτα μισθολογικό κλιμάκιο, αλλά πάγωσε όπως ξέρεις…! Το ενοίκιό μου μόνο είναι 650 γιατί μένω και υπηρετώ στα Νότια Προάστια… τα άλλα υπολόγισέ τα μόνο σου!
Εσύ έχεις οκτάωρο εγώ έχω 24ωρες το 24ωρο! Εσύ έχεις αργίες και τριήμερα, Χριστούγεννα και Πάσχα εμείς αυτές τις μέρες είμαστε και τρέχουμε κυριολεκτικά όλη την ημέρα και την νύχτα! Σηκωνόμαστε στις 6 αρχίζουμε στις 7, τελειώνουμε στις 10, εξομολογούμε μέχρι τις 2 και το απόγευμα πάλι και η ακολουθία ξεκινάει στις 7 και τελειώνει στις 11 εκείνες τις ημέρες! Χωριστά την Θεία Κοινωνία στους αρρώστους, χωριστά την αθόρυβη βοήθεια στον πάσχοντα αδελφό…!
Μιλάς για εφεδρεία! Καταρχήν να ξέρεις ότι είμαστε και εμείς στο 1 προς 10 και αργότερα στο 1 προς 5 ! Εμείς δεν είμαστε υπεράριθμοι για να μας κόψουνε! Το αντίθετο έχουμε κενά και δεν μπορούμε να καλύψουμε ιδιαιτέρως στην επαρχία! Διώξανε το Δάσκαλο, διώξανε τις κοινότητες και την αστυνομία λόγω Καλλικράτη και συγχωνεύσεις, τώρα θα διώξουν και τον Ιερέα της Ενορίας…καθώς ένας Ιερέας που λειτουργεί δεν μπορεί την ίδια μέρα να λειτουργήσει και στο άλλο χωριό κτλ! Αυτή είναι η παράδοσή μας δεν είμαστε σαν τους παπικούς! Δεν είδα επίσης να ανησυχείς ιδιαίτερα με τους Μουφτήδες που διορίζονται 200 την στιγμή που στην Εκκλησία έχουμε μόνο 80 θέσεις μία για κάθε Μητρόπολη! Έχει διοριστεί σε κανένα τομέα κάποιος χωρίς οργανική θέση δωρεάν; Στην εκκλησία εδώ και ένα χρόνο ό,τι χειροτονίες έχουν γίνει είναι άμισθες !!! Αυτό σου λέει κάτι; Μήπως δεν είμαστε επάγγελμα αλλά λειτούργημα γι αυτό;
Οι Ιερείς δεν έχουμε ΑΣΕΠ αλλά έχουμε Ιερούς Κανόνες! Σημαίνει ότι πρέπει να έχεις ένα σωρό ειδικές προϋποθέσεις! Γι αυτό και το ράσο είναι βαρύ…! Ποιος μένει στις μέρες μας παρθένος μέχρι τα 25 του (στην καλύτερη περίπτωση) που μπορεί να γίνει κάποιος Διάκονος; Φαίνεται σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Να δίνουμε ΑΣΕΠ θες για να γίνεις Ιερέας; Και να περνάει π.χ. Άθεος, Μουσουλμάνος ή Καθολικός; Για να γίνεται Ορθόδοξος Ιερέας; Γίνεται;
Όσο για την εκπαίδευση έχουμε και παρά έχουμε! Προσωπικά έχω τελειώσει όλη την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση όλες τις βαθμίδες, έχουμε περάσει και την Θεολογική και σε μία εβδομάδα παίρνω και το Μεταπτυχιακό στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο! Άλλοι Κληρικοί έχουν πολύ περισσότερα πτυχία, γι αυτό… άσε ούτε εκεί μπορείς να συγκριθείς!
Λες ότι δεν δίνουμε λόγο σε κανέναν και ότι παίρνουμε το παγκάρι στην τσέπη μας! Πόσο άσχετος μπορεί να είσαι; Πραγματικά! Δεν το λέω υποτιμητικά αλλά με πόνο και ως διαπίστωση! Δίνουμε και παραδίνουμε και μάλιστα με βάση τους κανόνες ανά πάσα στιγμή μπορεί να έχουμε κάποια αργία ή και καθαίρεση μόνο και μόνο γιατί μπορεί να έπεσε κάποιος πάνω μας με το αυτοκίνητο και να έχασε ο ίδιος την ζωή του! Χωρίς να φταίμε είναι φόνος εξ αμελείας και ο Ιερέας χάνει την Ιεροσύνη του! Έχουμε τα αντίστοιχα πειθαρχικά όργανα όπως εσείς γι αυτό είσαι λάθος! Στο δε παγκάρι… εδώ απέχεις όσο ο Άρης από τη γη! Τα χρήματα του Παγκαριού είναι για την συντήρηση και τα έργα του Ναού και δεν έχει κανείς πρόσβαση…μόνος του αλλά υπάρχει ολόκληρη επιτροπή και δίνει λόγω στη Μητρόπολη και στους ελεγκτές του κράτους! Υπάρχει προϋπολογισμός και απολογισμός κονδύλια κτλ! Μάλλον θα αναφέρεσαι στα λεγόμενα «τυχερά» που και εδώ πέφτεις έξω, γιατί είναι προαιρετικά και όταν δεν έχει ο κόσμος να φάει τι να δώσει; Τι να πάρει κανείς για τα 50 ευρώ που άφησε κάποιος στη βάπτιση περνώντας νόμιμη απόδειξη και από αυτά είναι να πάρουν ποσοστό ο Ιερός Ναός, Οι Ιερείς, Ο Διάκονος, ο Ψάλτης και ο Νεωκόρος ή Οι Νεωκόροι; Για υπολόγισέ τα;
Δεν δέχεσαι να φιλοξενείς στον Κλάδο σου το Παπαδαριό… ; Ωραία φιλοξενία!:) Αν ήθελες να μας βρίσεις τι θα έκανες; Ανήκουμε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αν βγει από το Δημόσιο θα βγούμε και εμείς..!
Μιλάς για αγώνες κτλ! Ο Αγώνας του Ιερέα είναι ενάντια των παθών και των αμαρτιών των δικών του και του Ποίμνιο του! Αυτοί είναι η αποστολή του και όχι να γίνεται φραγκοφονιάς για πόσα παίρνει και αν παίρνει! Εμείς δεν θα κάνουμε ξέρεις καμιά απεργία γιατί δεν απεργεί ποτέ ο διάβολος…! Δεν θα μειώσουμε την απόδοσή μας γιατί η Ιεροσύνη πάει πάνω από αυτά! Για τους κοινωνικούς αγώνες η Εκκλησία είναι πάντα μπροστά! Αλλά δεν είστε υποκριτές; Με τον Μακαριστό Χριστόδουλο που μιλούσε λέγατε τι θέλει και μιλάει και επεμβαίνει στην πολιτική και οι παπάδες; Τώρα που τα βρήκατε σκούρα λέτε το αντίστροφο γιατί δεν μιλάει και δεν επεμβαίνει στα πολιτικά! Ότι συμφέρει και όπου φυσάει ο άνεμος δηλαδή! Όμως η Εκκλησία έχει την δική της αυτοσυνειδησία και δεν περιμένει κοσμικές υποδείξεις…!
Δεν είδες καμία Εκκλησία να βοηθάει κανέναν άνεργο, κανέναν άστεγο, κανέναν πολύτεκνο γιατί πολύ πιθανόν δεν πάτησες και ποτέ σε αυτήν ή ό,τι δεν υπάρχει προβεβλημένο από τα ΜΜΕ νομίζεις και ότι δεν υπάρχει! Άντε μάθε λοιπόν για το επίδομα του τρίτου παιδιού της Θράκης! Άντε μάθε για τα συσσίτια και για κάθε βοήθεια κάθε Μητρόπολης και Ενορίας και Ιερέων προσωπικά! Εσένα κανείς δεν σου απλώνει το χέρι μέσα στο δρόμο εκτός από τους επαγγελματίες επαίτες ! Στο ράσο όμως ανατρέχουν… Δεν συνεχίζω, ο Θεός ξέρει!
Λες ότι πουθενά αλλού ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ, δεν πληρώνονται οι παπάδες από το κράτος!!! Εδώ η ασχετοσύνη σου παίρνει διδακτορικό! Άντε μάθε στο Βέλγιο και στη Γερμανία και σε τόσα κράτη …πως πληρώνονται από το κράτος και μάλιστα πληρώνουν φορολογία από τις αντίστοιχες ΔΕΚΟ! Και σου είπα δεν μας κάνει και χάρη! Ας μας τα κόψει όχι το 50% όλα ! Να κάνουμε μια νομική προσφυγή να δούμε… τι θα γίνει! Τολμάει; Τολμάς εσύ ή φοβάσαι μη χάσεις το σπίτι σου όπως χιλιάδες συμπατριώτες αγοραστές καταπατητές και μη! Εδώ με το νόμο Τρίτση τότε 8 μονές προσέφυγαν στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια και δικαιώθηκαν! Που να το κάνουν όλοι οι Ναοί και οι Ενορίες… άσ' το…!
Και στο τέλος το κερασάκι στην Τούρτα που πάντα φυσικά είναι και το πρώτο! Διαχωρισμός Εκκλησίας Κράτους! Μαζί σου! Έπρεπε να είχε γίνει….! Αλλά σε πιο τόπο; Τον δικό μας; Με πια παράδοση την δική μας; Μπορεί να διαχωριστεί το σώμα σου από το κεφάλι; Η ψυχή από το σώμα και να είσαι ζωντανός; Αυτά δεν γίνονται στη χώρα μας γιατί πολύ απλά η Εκκλησία ήταν και θα είναι κομμάτι της κοινωνίας και του κόσμου! Δεν ήταν παπικοί γαιοκτήμονες αλλά κομμάτι της αυτοσυνειδησίας αυτού του τόπου! Χιλιάδες τα παραδείγματα μη αναφέρω τώρα..! Εμείς έχουμε συναλληλία! Είμαστε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι συμμεριζόμαστε το δίκαιο της κάθε κυβέρνησης!!

Συμπέρασμα… τον θυμό και την αγανάκτησή σου προς λάθος κατεύθυνση την έστειλες! Άντε μάθε πόσα παιδιά έχουν κατά μέσο όρο οι κληρικοί και θα δεις ότι αν έχει συνέχεια αυτός ο τόπος το χρωστάει σε αυτούς και τους ανθρώπους που εμπνέονται από αυτούς και σηκώνουν αγόγγυστα τον Σταυρό της Τεκνογονίας! Όμως αδελφέ η Εκκλησία θέλει την κριτική και σε ευχαριστώ για το Θάρρος έστω και ανώνυμα που είχες να γράψεις αυτές τις γραμμές….! Όμως την καλοπροαίρετη κριτική! Όχι την κριτική για να αθωώση στην ουσία τα δικά μας πάθη και αδυναμίες και τα ξεβόλεμα της συνείδησης που πάντα έχει ο ευαγγελικός λόγος που πηγάζει από αυτή!!!

Καλά ξυπνητούρια αδελφέ… καλή μετάνοια σε όλους!!

π. Αντώνιος Χρήστου
Εφημέριος Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Βούλας

Ο π. Παντελεήμων, της ανωτέρω μπλογκονησίδας, σχολιάζει ως εξής: ΕΥΓΕ ΣΤΟΝ ΣΥΜΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΤΟ ΠΑΤΕΡΑ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΟ ΑΝΤΩΝΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΤΗΝ ΠΑΡΡΗΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ-ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ. ΕΙΝΑΙ ΤΡΑΓΙΚΟ ΤΟ ΠΩΣ Ο ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙΤΑΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΤΡΑΓΙΚΟΤΕΡΟ ΠΩΣ Η ΓΚΑΙΜΠΕΛΙΚΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΤΩΝ ΑΘΕΩΝ ΕΧΕΙ ΑΠΗΧΗΣΗ ΣΤΟΝ ΛΑΟ. ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΙ "ΝΕΓΡΟΙ" ΚΑΙ ΟΙ "ΕΒΡΑΙΟΙ" ΣΑΣ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΔΕΡΦΙΑ ΣΑΣ. ΔΕΝ ΦΤΑΙΜΕ ΕΜΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ.
ΚΑΠΟΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΔΕΛΦΟΙ ΘΑ ΖΗΤΑΤΕ ΠΑΠΑ ΚΑΙ ΠΑΠΑ ΔΕΝ ΘΑ ΒΡΙΣΚΕΤΕ... ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΟΙΚΟΝΟΜΗΣΕΙ ΑΛΛΙΩΣ Ο ΘΕΟΣ ΠΑΡΑΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΤΟΥ...



Λίγο πιο κάτω δημοσιεύεται το άρθρο του κ. Νίκου Παπαχρήστου:

Περικοπές στους μισθούς των κληρικών και επιστροφή στους δυο τενεκέδες στάρι;

Του Νίκου Παπαχρήστου

Πριν δύο Κυριακές η εφημερίδα «Το Βήμα», στις οικονομικές στήλες της, δημοσίευσε την πληροφορία πως μια από τις προτάσεις που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών είναι η περικοπή κατά 50% των μισθών των κληρικών. Το άλλο μισό της μισθοδοσίας, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα αναλάβουν οι κατά τόπους Μητροπόλεις. Η είδηση προκάλεσε συζητήσεις στο εσωτερικό της εκκλησιαστικής διοίκησης. Ιεράρχες και κληρικοί προσπαθούσαν να μάθουν αν ισχύει. Το Συνοδικό μέγαρο και η Αρχιεπισκοπή κράτησαν χαμηλούς τόνους αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν βάση. Την περασμένη Κυριακή, όμως, η εφημερίδα επανήλθε στο θέμα αναφέροντας πως την απόφαση αυτή θα αναλάβει να ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.

Δεν γνωρίζω τα σχέδια της Κυβέρνησης. Όπως δεν φαίνεται να τα γνωρίζουν και οι περισσότεροι μητροπολίτες με τους οποίους επικοινώνησα. Ουδείς είναι σε θέση να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις.
Διερωτώμαι όμως βάσει ποιων κριτηρίων το υπουργείο Οικονομικών - εφόσον φυσικά επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες - προσανατολίζεται να περικόψει, σε τέτοια έκταση μάλιστα, τον μισθό μιας κατηγορίας μισθοδοτούμενων από το Δημόσιο, δηλαδή των περίπου 10.000 κληρικών.

Μήπως γιατί η Εκκλησία, που είναι ΝΠΔΔ, διαθέτει σημαντική ακίνητη περιουσία;
Στην πραγματικότητα το μεγαλύτερο μέρος αυτής της περιουσίας δημεύτηκε από το Δημόσιο με διαδοχικές δημεύσεις, από την εποχή του Όθωνα μέχρι τα νεότερα χρόνια. Και για την δημευθείσα περιουσία το Δημόσιο ουδέποτε αποζημίωσε την Εκκλησία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «ασυνέπεια» του έναντι της Εκκλησίας, το 1952, όταν δεν της κατέβαλε την προβλεπόμενη, από την σχετική Σύμβαση Εκκλησίας - Πολιτείας, για την τεράστια ακίνητη περιουσία της που απαλλοτρίωσε τη χρονιά εκείνη.

Σήμερα απομένει ένα πολύ μικρό τμήμα από την αρχική εκκλησιαστική περιουσία, η οποία συγκεντρώθηκε από τις δωρεές των πιστών μελών της. Αξιοποιήσιμο είναι ένα πολύ μικρό μέρος της. Τα περισσότερα από τα ακίνητα που μπορούν να αξιοποιηθούν παραμένουν «δεσμευμένα» από την Πολιτεία, παρά τις δικαστικές αποφάσεις που δικαιώνουν την Εκκλησία της Ελλάδος. Μάλιστα τα εκκλησιαστικά ΝΠΔΔ καταβάλουν φόρο για την ακίνητη περιουσία τους, ακόμα και για εκείνα τα ακίνητα που παραμένουν «δεσμευμένα» και κατά συνέπεια αναξιοποίητα. Και εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί πως όταν μιλάμε για εκκλησιαστική περιουσία δεν αναφερόμαστε σε κάτι ενιαίο αλλά σε ακίνητα που ανήκουν σε περίπου 6.500 εκκλησιαστικά ΝΠΔΔ με ανεξάρτητη διοίκηση όπως είναι Ιεροί Ναοί, Μητροπόλεις, η Ιερά Σύνοδος, εκκλησιαστικά ιδρύματα κ.α.

Οπότε η διοίκηση της Εκκλησίας, είτε γιατί δεν εφάρμοσε μέχρι τώρα ένα μακρόπνοο επενδυτικό πρόγραμμα είτε γιατί κάποιοι -συνήθως εκτός Εκκλησίας- με περισσή υποκρισία πάντοτε καταδίκαζαν την όποια προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, δεν έχει αξιοποιήσει την ακίνητη εκκλησιαστική περιουσία με τέτοιο τρόπο ώστε να της αποφέρει υψηλά έσοδα.

Άρα πως θα μπορέσει να καλύψει άμεσα το 50% της μισθοδοσίας των κληρικών; Μήπως από τα αποθεματικά της; Μάλλον δύσκολο αφού μόλις πριν μερικούς μήνες ενημερώθηκε πως ως ΝΠΔΔ οφείλει να έχει κατατεθειμένα τα χρηματικά διαθέσιμά της σε ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος έτσι ώστε εκείνη αποκλειστικά να διαχειρίζεται και να επενδύει τα εν λόγω ποσά σε κινητές αξίες του ελληνικού Δημοσίου (π.χ. ομόλογα). Με λίγα λόγια κάθε εκκλησιαστικό ΝΠΔΔ, δηλαδή Ιεροί Ναοί, Μητροπόλεις και η Ιερά Σύνοδος οφείλουν να καταθέσουν τις οικονομίες τους στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Μήπως θα εξασφαλίσει τους πόρους από το μετοχικό χαρτοφυλάκιο της;

Η πτώση του Χρηματιστηρίου οδήγησε αναπόφευκτα και στη δραματική μείωση της χρηματιστηριακής αξίας των τραπεζικών μετοχών που διαθέτει η Εκκλησία.

Το ερώτημα λοιπόν παραμένει. Αν η Κυβέρνηση αποφασίσει την περικοπή των μισθών των κληρικών κατά 50% - πέρα από τις μειώσεις που κάνει σε όλους τους μισθοδοτούμενους από το Δημόσιο - πως θα μπορέσει η Εκκλησία να το καλύψει;

Μήπως θα αναλάβει η κάθε ενορία την αποζημίωση των ιερέων της;
Αν δεν πρόκειται για ανέκδοτο τότε είναι εξαιρετικά σαδιστικό να συμβεί κάτι τέτοιο. Δηλαδή σε μια περίοδο όπου οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν όλο και περισσότερους φόρους, την ώρα που μειώνονται οι μισθοί τους, που η ανεργία διογκώνεται, η Κυβέρνηση - αν φυσικά επιβεβαιωθούν οι δημοσιογραφικές πληροφορίες που μέχρι σήμερα δεν έχουν διαψευσθεί - θα περικόψει το 50% των μισθών των κληρικών και θα μετακυλήσει εντέχνως την κάλυψη του ποσού αυτού στους πιστούς, δηλαδή και πάλι στους πολίτες.

Και αν υποθέσουμε ότι στις πόλεις όπου διαβιοί το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, άρα και των πιστών, θα καταστεί δυνατή η κάλυψη μέρους της μισθοδοσίας των κληρικών, τι θα συμβεί στην επαρχία; Στα χωριά όπου ζουν ελάχιστοι κάτοικοι και το παγκάρι δεν γεμίζει για να εξασφαλίσει έστω και το 50% του μισθού ενός κληρικού, πως θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα; Μήπως το ΔΝΤ σκέπτεται μαζί με κάποιες δημόσιες υπηρεσίες να ζητήσει να γίνουν συγχωνεύσεις σε ενορίες, να κλείσουν Ναοί και να απολυθούν κληρικοί;

Αλλά αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω - αν φυσικά έχουν βάση οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας - είναι πως και με ποια νομικά ερείσματα μπορεί να περικοπεί η μισθοδοσία των κληρικών. Μήπως το μέτρο θα αφορά και τις άλλες δύο θρησκευτικές κοινότητες, της μουσουλμανικής και ισραηλιτικής, που αναγνωρίζονται ως ΝΠΔΔ; Θα γίνουν ανάλογες αιφνιδιαστικές περικοπές και σε άλλες ειδικές κατηγορίες μισθοδοτούμενων από το Δημόσιο όπως είναι οι καθηγητές Πανεπιστημίου ή οι Δικαστικοί;

Ο μακαρίτης ο παππούς μου, ο παπά-Νικόλας, διακονούσε ένα πολύ φτωχό χωριό της Μητρόπολης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου. Όλο το βιός του ήταν ένα χωραφάκι που ίσα-ίσα του έδινε λίγα λαχανικά να θρέψει τα 11 στόματα της οικογένειας του. Ήταν και εκείνος ένας μικρός ήρωας της ζωής, ανάμεσα σε χιλιάδες άλλους, ο οποίος ποτέ δεν έλλειψε από το Ναό και τους ενορίτες του, αλλ' ούτε και από την οικογένεια του. Ποιος όμως ήταν ο μισθός του; Κάθε χρόνο μια φορά γυρνούσε τα σπίτια για να λάβει την «λογία», την οικονομική βοήθεια για τον ιερέα του χωριού. Όχι βέβαια σε όλα τα σπίτια, παρά μόνο σε εκείνα που ήξερε ότι είχαν τη δυνατότητα. Και του έδιναν 2 τενεκέδες στάρι η κάθε οικογένεια. Από αυτό το στάρι έβγαζε το πενιχρό εισόδημά του. Ο πατέρας μου με πικρία θυμάται εκείνα τα χρόνια. Ήταν μια διαδικασία ταπεινωτική, μια μορφή ζητείας.

Είναι λοιπόν δυνατόν να σκέπτονται κάποιοι να ανατρέψουν την ζωή των 10.000 κληρικών και των πολυμελών, τις περισσότερες φορές, οικογενειών τους και να τους οδηγήσουν σε καταστάσεις αναξιοπρέπειας και ζητιανιάς; Γιατί φοβούμαι πως εκεί θα οδηγηθούν τα πράγματα. Και αν συμβεί κάτι τέτοιο θα αποτελέσει μια μεγάλη προσβολή για τους λειτουργούς της Εκκλησίας που πάντοτε βρέθηκαν στο πλευρό του χειμαζόμενου λαού.
Άραγε οι εμπνευστές αυτού του σχεδίου θα ήθελαν κάτι τέτοιο; «Κυριακή κοντή γιορτή!». Σύντομα θα ανοίξουν τα χαρτιά τους.

Υ.Γ.1: Σήμερα ο Έβρος και ιδιαίτερα το βόρειο τμήμα του, όπου και διακόνησε ο παππούς μου, βιώνει την οικονομική ερήμωση και την εγκατάλειψη της Πολιτείας. Εργοστάσια δεν υπάρχουν - οι επιδοτήσεις του '80 πήγαν «υπέρ πίστεως» αφού η Πολιτεία στην πράξη δεν στήριξε τις αναπτυξιακές προσπάθειες - ενώ οι νέοι φεύγουν για σπουδές και δεν επιστρέφουν. Οι Ιερείς όμως - με τις οικογένειες τους μένουν εκεί - εξυπηρετώντας τις λατρευτικές ανάγκες των ακριτών της πατρίδας μας.

Υ.Γ.2:
Με την ευκαιρία αξίζει να αναφέρω ότι το Βέλγιο, που φυσικά δεν έχει ιστορικούς δεσμούς με την Ορθοδοξία, καταβάλει τους μισθούς των λειτουργών όλων των αναγνωρισμένων θρησκειών - άρα και της τοπικής Ορθοδόξου Εκκλησίας - καθώς επίσης και μέρος των λειτουργικών δαπανών των Ναών όπως για παράδειγμα συνδράμει στον εξοπλισμό τους, ενισχύει τις κοινότητες, βοηθάει ακόμα και στην αγορά αμφίων για τους θρησκευτικούς λειτουργούς.

Υ.Γ.3: Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στους 10.000 κληρικούς συμπεριλαμβάνονται όσοι διακονούν στην Εκκλησία της Ελλάδος, στην ημιαυτόνομη Εκκλησία της Κρήτης, και στις Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου, που υπάγονται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, καθώς και όσοι υπηρετούν στο εξωτερικό, αποσπασμένοι στις μητροπόλεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και των άλλων πρεσβυγενών Πατριαρχείων εξυπηρετόντας τις ανάγκες των ομογενών σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Αρχική πηγή Skai.gr.


*****
Ο Μεσογαίας Νικόλαος, σε συνέντευξή του, λόγω της πολύκροτης εγκυκλίου του, είπε μεταξύ άλλων: 
Μια Εκκλησία που δίνει ετησίως 96 εκατομμύρια ευρώ στο φτωχό λαό ή προσφέρει φαγητό σε 50.000 κόσμο ημερησίως είναι αδιάφορη; Μια εκκλησία που λέει ότι αδειάζω τα ταμεία μου για να μοιραστώ το βάρος είναι αδιάφορη; Αυτή είναι η Εκκλησία και, θα με συγχωρέσετε που θα το πω, αλλά αυτή είναι η αλήθεια.

Θα κλείσω λοιπόν μ' ένα σχόλιο απάντηση στο ερώτημα "Τι κάνει η Εκκλησία για τον πολίτη; Πώς βοηθάει τον πολίτη; Πώς βοηθάει το λαό στην οικονομική κρίση;" που απασχολεί κάθε Έλληνα, αλλά και αναπαράγεται συνεχώς στα ΜΜΕ & στο Διαδίκτυο. Το σχόλιο δημοσιεύεται εδώ.

Τι κάνει η Εκκλησία για την οικονομική κρίση; Πώς βοηθάει τον πολίτη;
Το ερώτημα με βασάνιζε, μέχρι που έριξα μια ματιά γύρω μου. Θα 'θελα να τη μοιραστώ μαζί σας.
Στην πόλη μου (Ρέθυμνο) λειτουργούν οργανωμένα συσσίτια σε 3 ενορίες, τα 2 μάλιστα εδώ και δεκαετίες. Τις προάλλες βρέθηκα στη Μονή Σωτήρος Κουμπέ και διαπίστωσα πως έρχονται κάποιοι και τρώνε κάθε μέρα εκεί, πράγμα άγνωστο στην τοπική κοινωνία. Η πλειοψηφία που τρέφεται έτσι είναι αλλοδαποί ή παιδιά τους, σε μεγάλο ποστοστό μη χριστιανοί.
Η Μητρόπολή μας έχει Φιλόπτωχο Ταμείο που βοηθάει, στα σοβαρά, πρόσωπα κ΄ οικογένειες με τρομερές ανάγκες. Το ίδιο και το "Γραφείο ΕΛΠΙΔΑ", ενορία Αγ. Κων/νου Ρεθύμνου, αληθινοί αγωνιστές!
Στην ενορία μου, ο παπάς (πτυχ. φιλολογίας) κάνει δωρεάν φροντιστήριο σε φτωχά παιδιά. Σε άλλη ενορία λειτουργεί από φέτος Σχολή Γονέων...
Έμαθα, μέσω εργαζόμενου στο Νοσοκομείο μας, ότι παπάς (με ονοματεπώνυμο) πάει εκεί κάποιες νύχτες και αναζητά κατάκοιτους ασθενείς χωρίς βοηθό, τους οποίους φροντίζει κρυφά από την κοινωνία.
Για το σημερινό Αρχιερατικό Επίτροπο έχει ειπωθεί: Αν πάει στον παράδεισο ο π. Νικόλας, θα τον πάει ο στρατός του. -Δηλαδή; -Οι περιθωριακοί άνθρωποι που κάνει φίλους, τους κάνει παρέα και τους δίνει αξία και πρόσωπο στην κοινωνία.
Ανάλογος "στρατός" ακολουθεί, όπως μαθαίνω, και στον αρχιεπίσκοπο Κρήτης. Κι εκεί φυσικά συσσίτια κ.τ.λ.
Η πιο φτωχή Μητρόπολη εν Ελλάδι, Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων (νότια νομού Ρεθ.), στέλνει φαγητό στα σπίτια ηλικιωμένων με ανάγκες.
Αναρωτιέμαι λοιπόν: υπάρχει ενορία στην Ελλάδα που δεν τρέφει φτωχούς, είτε σε φαΐ είτε σε χρήμα; (Και πόσες κάνουν πολύπλευρη ανθρωπιστική δράση;) Υπάρχει Μητρόπολη χωρίς Φιλόπτωχο Ταμείο και άλλες προσπάθειες αγάπης; Υπάρχει παπάς που δεν έχει βοηθήσει κάποιους (με την εξομολόγηση) να λυτρωθούν από την κατάθλιψη, από εξαρτήσεις κ.τ.λ.;
Κι αν υπάρχουν, θα είναι εξαιρέσεις. Και οι "κακοί" παπάδες θεωρώ πως είναι εξαιρέσεις, οι δε χλιαροί γίνονται θερμοί από την πίεση του πόνου και των αιτημάτων, που βλέπουν κάθε μέρα.
Ο Μεσογαίας -που έχει κι αυτός τέτοια δράση- έχει προσφέρει όλα τα έσοδα του βιβλίου του "Εκεί που δε φαίνεται ο Θεός" (δηλ. τον πνευματικό του μόχθο) στο Ιατρείο Τελικού Σταδίου που υπάρχει στη Μητρόπολή του.
Ο Θεσσ/νίκης Άνθιμος επίσης βοηθάει πολλούς εμπερίστατους, μάλιστα είπε ο ίδιος στην ομιλία του την περασμένη Κυριακή περί Αγάπης ότι η Μητρόπολη σπουδάζει παιδιά από τα Σκόπια! (Το είπε ως επιχείρημα, που ανέπτυξε τη θέση ότι και τους Σκοπιανούς πρέπει να αγαπάμε!)...
Τι κάνουν οι άλλες Μητροπόλεις, θα ξέρει ο κάθε ντόπιος ασφαλώς, αρκεί να το ψάξει λίγο...
Περί εκκλ. περιουσίας: το ρευστό της Εκκλησίας δεν ξέρω πόσο είναι. Υπάρχουν πάντως αρκετές φτωχές Μητροπόλεις, ορεινές κ.τ.λ. Η ακίνητη περιουσία δεν πρέπει επ' ουδενί να δοθεί σε ιδιώτες (άλλωστε τα πιο πολλά είναι δάση, που πρέπει να μείνουν δάση). Αν δοθεί, κινδυνεύει εν ριπή οφθαλμού να έχει πουληθεί σε ξένους επενδυτές! Και, αν έχει βάλει χέρι το Κράτος, ίσως φαγωθούν κιόλας τα λεφτά, αντί να πάνε για το λαό.
Ίσως σε κάποια χρόνια -όπως πάμε- οι εκκλησιαστικές εκτάσεις να είναι το μόνο ελληνικό έδαφος που έχει απομείνει!
Μήπως -λέμε τώρα- γι' αυτό έχουν φαγωθεί μερικοί να δόσει η Εκκλησία την περιουσία της; Για να γίνουμε Παλαιστίνιοι των Βαλκανίων εδώ πέρα;
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία. 

Θ.Ρ.

Επίλογος του ΝΕΚΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ: Όλα τα παραπάνω ίσως σε κάποιους δεν αρέσουν. Κάποιοι σκανδαλίζονται και μόνο στο άκουσμα μιας πρότασης με τις λέξεις "λεφτά" & "παπάδες" μαζί. Κάποιοι πιστεύουν πως οι παπάδες πρέπει να σωπαίνουν, να κάνουν αγαθά έργα κρυφά (αυτό κάνουν, γι' αυτό δεν τα ξέρετε), και να μη μιλάνε για πολιτικά+κοινωνικά ζητήματα, ιδίως όταν έχουν σχέση με χρήματα και ακόμη περισσότερο με το δικό τους μισθό... Δεν είμαι αυτής της άποψης.
Επίσης δεν παραβλέπω το γεγονός ότι υπάρχουν και ανάξιοι ιερείς. Γι' αυτό το θέμα λέω το εξής: πλησιάστε την εκκλησία του τόπου σας, γνωρίστε τον παπά και κρίνετε αν είναι "άξιος" ή "ανάξιος" (θα ήταν βέβαια προτιμότερο να ασκηθείτε πρώτα στην απόχτηση ταπεινής καρδιάς και στην προσευχή, να πλησιάσετε την εξομολόγηση και τη θεία μετάληψη, να κοιτάξετε με ειλικρίνεια μέσα στην καρδιά σας και μετά να προσπαθήσετε να τον αξιολογήσετε). Χωρίς προσωπική γνώση του παπά σας δεν έχετε και άποψη - ακόμα χειρότερα, πολλοί λένε: "καλός είναι ο παπάς μας, αλλά εγώ δεν πατάω στην εκκλησία, γιατί αυτός είναι εξαίρεση, γενικά οι παπάδες είναι έτσι & γιουβέτσι". Κανονικός ρατσισμός, δηλαδή, που βλάπτει εσένα, γιατί στην εκκλησία καλείσαι να πας για να ωφελήσεις τον εαυτό σου, όχι κανέναν παπά...
Εν πάση περιπτώσει, όσο κι αν κάποιοι θυμώνουν, σκανδαλίζονται ή πικραίνονται -ειλικρινά λυπάμαι γι' αυτό- μερικές αλήθειες πρέπει να λέγονται, για να ξέρουμε πού βαδίζουμε και κατά πού τραβάμε. Και τα παραπάνω θεωρώ πως είναι αλήθειες, γι' αυτό τα ανεβάζω. Αυτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου