Μια διακονία που συχνά επιτελείται μεταξύ των άλλων στον ευλογημένο τόπο μας είναι και το Μυστήριο του ορθόδοξου γάμου.
Τα τελευταία κυρίως χρόνια η Σαντορίνη έχει καθιερωθεί, και κυρίως η περιοχή της καλντέρας ως ιδανικός τόπος-έτσι τουλάχιστον θεωρείται -για να ενωθούν με την χάρη του Θεού δύο νέοι άνθρωποι.
Καταρχάς θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι σύμφωνα με την παράδοση της Αγίας μας Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν νοείται να φεύγει κάποιος από τον τόπο στον οποίο ζει- και έρχεται μέσω της ενορίας του σε κοινωνία προσώπων με τους αδελφούς του- να τους εγκαταλείπει σε μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής του. Και δεν νοείται γιατί απλά η χαρά που βιώνει πρέπει να είναι η χαρά όλης της ευχαριστιακής κοινότητας στην οποίαν ζεί.
Δηλαδή έτσι κάποιος φανερώνει πως δεν νοιώθει τους ενορίτες του αδελφούς και οικείους με αποτέλεσμα να χάνεται η ζωντανή σχέση που έχει κάποιος όταν αγαπά με τα μάτια Του και το φώς Του, και που έχει ο χριστιανός όταν έχει μεταμορφωθεί από την θεραπευτική ζωή της Εκκλησίας .
Είναι σημαντικό να πω στην αγάπη σας ,πως εδώ οι γάμοι ντόπιων που γίνονται στο νησί μας λ.χ. ανακοινώνονται με επιθυμία των γονιών αλλά και των ίδιων των μελλονύμφων στην εκκλησία, στην ενορία τους, και είναι καλεσμένοι ασχέτου συγγένειας, όλοι οι ενορίτες, και βλέπει κάποιος πως μέσα στην απλότητα τους και στην ανάγκη τους να μοιραστούν τη χαρά τους, βιώνεται πραγματικά αυτό που πρέπει να έχουν οι χριστιανοί την ενότητα.
Η αλήθεια βέβαια είναι πως συνήθως στις απρόσωπες μεγαλουπόλεις με τις πολύ-πληθυσμιακές κοινωνίες η πραγματικότητα πολλές φορές μας ξεπερνά, και έχει εν μέρη χαθεί στην πράξη η ενορία που ο καθένας γνωρίζει τον άλλον με το όνομά του, συμμετέχει στην λύπη και τη χαρά του, έχοντας συνείδηση ότι όλοι είμαστε αδέλφια…
Είμαστε όλοι αδελφοί εν Χριστώ γιατί ανα-γεννιόμαστε από την ίδια πνευματική μήτρα ,την κοιλιά της Εκκλησίας ,την αγία κολυμβήθρα της .Είμαστε αδελφοί όχι γιατί μας συνδέει κάποια συναισθηματική ,ηθική ,ή συμβατική σχέση .
Οι χριστιανοί γινόμαστε εν Χριστώ αδελφοί γιατί τρεφόμαστε με την ίδια αθάνατη τροφή, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού ως Θεία Κοινωνία !
Μέσα σε αυτό τον κυκεώνα σύγχυσης που ζούμε, μοιάζει κάποιες στιγμές σε κάποιους όταν μιλάς για τα αυτονόητα να νιώθεις ότι δεν μπορούν να σε παρακολουθήσουν και αυτό επειδή υπάρχει έλλειψη δυστυχώς της αυτοσυνειδησίας μας ως χριστιανοί.
Με αυτά τα δεδομένα η τοπική μας εκκλησία
δείχνοντας οικονομία με την εκκλησιαστική έννοια του όρου
συγκατατίθεται στο να αναπαύει τις καλά νοούμενες
επιθυμίες των νέων ζευγαριών και προσπαθεί με ιδιαίτερη
φροντίδα και σεβασμό να εκπληρώσει αυτή τους την επιθυμία.
Έτσι λοιπόν σας παρουσιάζουμε τα δικαιολογητικά λεπτομερώς :
1. Θα απευθυνθείτε ο καθένας στην ενορία του και θα ζητήσει πιστοποιητικό αγαμίας επικυρωμένα από τον
Μητροπολίτη της Μητροπόλεως στην οποία ανήκει.
2.Πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης από τον Δήμο ή την κοινότητα που υπάγεσθε.
3.Δύο υπεύθυνες δηλώσεις του νόμου 105.
4.Σε περίπτωση διαζυγίου του ενός ή και των δύο θα προσκομισθεί το πρωτότυπο διαζευκτήριο εκκλησιαστικού ή πολιτικού γάμου.
5.Εάν πριν είχε τελεστεί πολιτικός¨ γάμος¨ θα προσκομισθεί η πράξη του.
6.Παράβολο Γάμου από την Δ.Ο.Υ. των 18 ευρώ.
7.Φωτοτυπία των ταυτοτήτων ή διαβατηρίων.
8.Δημοσίευση σε καθημερινή εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας της αναγγελίας του γάμου, απόκομμα της οποίας θα έχετε μαζί σας.
9.VISA για τους αλλοδαπούς που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα.
Για τις περιπτώσεις μονίμων κατοίκων του εξωτερικού,
ή της ύπαρξης ενός εκ των δύο άλλης ομολογίας .
1.Πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης από τον Δήμο ή την κοινότητα που υπάγεσθε.
2.Πιστοποιητικό βάπτισης για το μέλος του ζευγαριού που δεν είναι ορθόδοξος.
3.Τα έγγραφα θα είναι όλα μεταφρασμένα στην Ελληνική γλώσσα από το Ελληνικό προξενείο ή την Ελληνική πρεσβεία της χώρας σας ,με Σφραγίδα Χάγης ή το υπουργείο εξωτερικών της Ελλάδας.
4.Θα προσκομισθεί συμβολαιογραφική πράξη ,(αυτό πραγματοποιείται εδώ στην Σαντορίνη σε συμβολαιογράφο)
Την πρώτη μέρα παρουσία σας στο νησί επικοινωνήστε μαζί μας για να συμπληρώσουμε τα απαραίτητα έγγραφα.
ΠΡΟΣΟΧΗ .Για της περιπτώσεις εξωτερικού καλό είναι να υπάρχει συνεννόηση για έλεγχο των χαρτιών τουλάχιστον ενός μηνός πριν το γάμο για να αποφεύγονται οι ταλαιπωρίες.
α)Το Μυστήριο του γάμου διαρκεί περίπου πενήντα λεπτά.
β)Τα προαναφερθέντα χαρτιά αυτά κατόπιν συνεννοήσεως μαζί μας θα πρέπει να προσκομίζονται τρεις έως τέσσερις εργάσιμες ημέρες πριν το Μυστήριο για να βγει η άδεια γάμου από την Ιερά Μητρόπολη .
γ)Για τυχόν απορίες μπορείτε να μας γράψετε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση
enoriaimeroviglioy@mail.gr
........................................................................
Παραλειπόμενα
Σε ένα τόσο τουριστικό μέρος όπως η Σαντορίνη που τα πάντα πουλιούνται και μάλιστα κάποιες φορές υπερτιμημένα δεν θα μπορούσε να ξεφύγει για εμπορική εκμετάλλευση αυτή ακριβώς η επιθυμία των νέων ανθρώπων για πετυχημένο γάμο όσον αφορά στο πρακτικό μέρος (τόπου συνεστίασης, φωτογράφου, ανθοπωλείου ..κ.τ.λ.)
Έτσι λοιπόν υπάρχουν τουριστικά γραφεία τα οποία ¨πωλούν¨ πακέτο (θεμιτά ίσως, αφού έχουν εντάξει στις υπηρεσίες που προσφέρουν και την οργάνωση γάμου)όλες αυτές της υπηρεσίες, αλλά αυθαίρετα έχουν εντάξει στο πρόγραμμα τους και όλα όσα αφορούν τα της εκκλησίας
Γίνονται τόσοι γάμοι στην Σαντορίνη που θα μπορούσε να πει ένας αντικειμενικός παρατηρητής ότι υπάρχει στο νησί μας, μια "βιομηχανία γάμων" .
Μέχρι εδώ θα μπορούσαν όλα αυτά να μοιάζουν λογικά.
Αυτό που εμάς -ως ενορία-μας θλίβει , είναι όταν αυτό γίνεται με μοναδικό σκοπό το κέρδος και την εκμετάλλευση του ζευγαριού, γεγονός απαράδεκτο και ανεπίτρεπτο και το λέμε αυτό πάντα -βέβαια- από την ταπεινή μας πλευρά, που ως κομμάτι αυτού του πάζλ και εμείς ,άθελα μας έχουμε υποστεί με τον πιο άκομψο τρόπο στο παρελθόν την "αδιακρισία" τους. Ξεχνώντας και οι ίδιοι ότι τελικά εκεί που γίνεται η μεγαλύτερη ζημιά πέρα από αυτή που γίνεται στην συνείδηση των ανθρώπων που σκανδαλίζονται-είναι βασικά στον τουρισμό -που υποτίθεται ότι υπηρετούν!!!.
Όσο αφορά την ενορία μας μην δεχθείτε μεταξύ ενορίας και εσάς των άμεσα ενδιαφερομένων να τοποθετηθούν μεσάζοντες λ.χ.(εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων, ξενοδοχείων κ.λ.π.).
Κάποιοι απο αυτούς παίρνουν πρωτοβουλίες που δεν θα έπρεπε, οι περισσότεροι δε ,απαιτούν από σάς μάλιστα και χρήματα –υποτίθεται- σε συνεννόηση μαζί μας!!! Και άθελά τους , ίσως , αφήνουν εκτεθειμένη την ενορία και σκανδαλίζουν…
Γι΄αυτό θερμά παρακαλούμε όσον αφορά τουλάχιστον τα της Εκκλησίας να έρχεσθε σε συνεννόηση μόνο με τον υπεύθυνο εφημέριο και κανέναν άλλο.
ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΜΑΣ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΩΣ ΕΝΟΡΙΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΟΜΩΣ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΑΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΟΝΤΩΣ ΛΙΓΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΩΤΩΝ ΓΑΜΩΝ ΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΕΚΟΝΤΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ, ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ.
Η δε συμβουλή μας γενικά είναι, να κανονίζετε τις λεπτομέρειες -αν είναι δυνατόν-μόνοι σας. Ωστόσο πολλές φορές η απόσταση κάνει δύσκολα τα πράγματα , γιαυτό ξανάλεμε στην αγάπη σας χρειάζεται ιδιαίτερη π ρ ο σ ο χ ή .
Όσοι ενδιαφέρονται για την τέλεση κυρίως του μυστηρίου του γάμου στα λεγόμενα ιδιωτικά Ιερά Παρεκκλήσια και υπαιθρίους χώρους , στο εξής απαγορεύονται ρητώς ,μια και η απόφαση του ανώτατου διοικητικού οργάνου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος προς τους οικείους Μητροπολίτες κατέστη αυτή τελεσίδικη μαρτυρία .
Παραθέτουμε και την ιστορική απόφαση για ενημέρωσή σας .
Περί τῆς τελέσεως Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς ἰδιωτικά Παρεκκλήσια καί ὑπαιθρίους χώρους
Πρωτ. 325
Αριθμ. 2850
Σεβασμιώτατοι ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι Σῶμα Χριστοῦ, εἶναι ὁ ἀπαρασάλευτος Στῦλος καί τό ἀπερικλόνητον Ἑδραίωμα τῆς Ἀληθείας, ἡ κιβωτός τῆς σωτηρίας τῶν πιστῶν. Μέσα θεραπευτικά τοῦ σωτηριώδους ἔργου τῆς Ἐκκλησίας εἶναι τά θεοΐδρυτα Ἱερά Μυστήρια, εἰς τά ὁποῖα οἱ πιστοί μετέχουν μετά κατανύξεως καί φόβου Θεοῦ.
Παρά ταῦτα, διαπιστώνεται μία προϊοῦσα ἐκκοσμίκευσις τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, ἰδίᾳ τῆς Βαπτίσεως καί τοῦ Γάμου, ἡ ὁποία ἐνίοτε ἐγγίζει τά ὅρια τῆς βλασφημίας, καί παρατηρεῖται ὅτι ἤδη ἀρκετοί Ἱεράρχαι ἔχουν λάβει μέτρα διά τήν περιστολήν τοῦ τοιούτου φαινομένου. Τό φαινόμενον αὐτό καθίσταται πλέον ἔντονον εἰς χώρους ἀλλοτρίους τῶν Ἱερῶν Ναῶν, ἤτοι εἰς Ξενοδοχεῖα, εἰς Κτήματα διαθέτοντα Παρεκκλήσια, εἰς τόν ἔμπροσθεν ἐξωκκλησίων ὑπαίθριον χῶρον κ.λπ.
Ὅθεν, ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐν τῇ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς τῆς 11ης Ἰανουαρίου ἐ.ἔ., διεξῆλθεν τό ἐν τοῖς ὕπερθεν διαλαμβανόμενον θέμα, τό ὁποῖον ὀφείλεται εἰς τήν ἀνεκτικότητα μέ τήν ὁποίαν ἀντεμετωπίσαμεν τά αἰτήματα προσώπων, τά ὁποῖα διά ποικίλους λόγους ἐζήτουν τήν τέλεσιν τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς παρεκκλήσια Κτημάτων καί Ξενοδοχείων.
Ἡ τέλεσις ὅμως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς τά ἐξωκκλήσια διά λόγους γραφικούς ἤ εἰς τά Κτήματα καί τά Ξενοδοχεῖα διά λόγους πρακτικούς, ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τό Μυστήριον νά ἀφορᾷ εἰς ἐλαχίστους ἀνθρώπους, ἐνῶ οἱ ὑπόλοιποι συζητοῦν καί ἀδιαφοροῦν διά τά τελούμενα.
Πάντα ταῦτα διαπράττονται μέ τήν Ἐκκλησίαν καί τούς λειτουργούς Αὐτῆς νά φαίνωνται ἄλλοτε ἀδύναμοι νά ἀντιδράσουν καί ἄλλοτε νά συγκατατίθενται καί νά ὑποκύπτουν εἰς τάς ἀπαιτήσεις τῶν πλήρως ἐκκοσμικευμένων καί ἀνυποψιάστων διά τά τελούμενα ἀνθρώπων.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἀναμετρῶσα τήν μεγίστην εὐθύνην τῶν Ποιμένων τῆς Ἐκκλησίας διά τόν κίνδυνον τῆς πλήρους ἐκκοσμικεύσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, ἤχθη ἐν τῇ ῥηθείσῃ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς εἰς τήν Ἀπόφασιν τῆς πλήρους ἀπαγορεύσεως τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς χώρους ἀλλοτρίους τῶν Ἱερῶν Ναῶν, οἱ ὁποῖοι εἶναι τό κέντρον τῆς Ὀρθοδόξου Λατρείας. Τά Ἱερά Μυστήρια δέν εἶναι κοσμικαί τελεταί ἀλλά γεγονότα ἐκκλησιαστικά, γεγονότα ἔχοντα ἄμεσον σχέσιν μέ τήν σωτηρίαν τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ προσπάθεια ἐπαναφορᾶς εἰς τήν ὀρθήν τάξιν, δηλονότι τῆς τελέσεως τῶν Μυστηρίων ἐντός τῶν Ναῶν καί δή καί τῶν Ἐνοριακῶν καί ἡ μετά συνέσεως ἀλλά καί αὐστηρότητος ἀντιμετώπισις πολλῶν ἀπαραδέκτων συνηθειῶν, αἱ ὁποῖαι λάθρα εἰσεχώρησαν εἰς τήν τέλεσιν τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, πρέπει νά θεμελιωθῇ ἐπί μιᾶς εὐρείας Κατηχήσεως τοῦ λαοῦ μας, διά παντός μέσου, ἐπί τῆς σπουδαιότητος τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων.
Δι’ ὅ, κρίνεται ἀπαραίτητον ὅπως μέ τήν μέριμναν τῶν ἑκασταχοῦ Ἱεραρχῶν κατηχηθῇ ὁ λαός τοῦ Θεοῦ διά τήν σημασίαν γενικότερον τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων καί ἐξηγηθῇ ἡ τοιαύτη Ἀπόφασις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἡ ὁποία ἐλήφθη πρός περιφρούρησιν τῆς ἱερότητος τῶν Μυστηρίων τοῦ Γάμου καί τοῦ Βαπτίσματος.
Ἡ κατήχησις αὕτη περί τῆς ἱερότητος τῶν Μυστηρίων δέον ὅπως γίνηται διεξοδικῶς, καθ’ ὅν χρόνον προσέρχονται οἱ ἐνδιαφερόμενοι εἰς τόν Ἱερόν Ναόν διά τόν καθορισμόν τῆς ἡμερομηνίας τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων ἤ διά τήν ἔκδοσιν τῆς Ἀδείας τοῦ Γάμου. Εἰς τήν προσπάθειαν αὐτήν ὑπάρχει ἡ δυνατότης νά συμβάλλουν οἱ Ἐκκλησιαστικοί Ραδιοφωνικοί Σταθμοί, τό Θεῖον Κήρυγμα, αἱ Ἑσπεριναί Ὁμιλίαι, τά σχετικά ἐνημερωτικά ἔντυπα, αἱ Ἱερατικαί Συνάξεις, ἀκόμη καί ἡ ἀποστολή παραινετικῆς Ἐγκυκλίου ἑκάστου ἐξ ὑμῶν πρός τόν καθ’ ὑμᾶς Ἱερόν Κλῆρον, ἡ ὁποία θά ὁρίζῃ τόν τρόπον ἀντιμετωπίσεως τοῦ φαινομένου.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος ὡσαύτως ὑπενθυμίζει καί τήν σχετικήν νομοθεσίαν, τήν ἀφορῶσαν εἰς τήν διαδικασίαν καί λειτουργίαν τῶν ἰδιοκτήτων Ἱερῶν Ναῶν, ὡς αὕτη διατυποῦται εἰς τήν παράγραφον 1 τοῦ ἄρθρου 13 τοῦ Κανονισμοῦ 8/1979 «περί Ἱερῶν Ναῶν καί Ἐνοριῶν», ἡ ὁποία ὁρίζει ὅτι: «Ἰδιόκτητοι Ἱεροί Ναοί ἀνεγείρονται κατόπιν ἀδείας τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου ἐπί τῇ βάσει ἀρχιτεκτονικῶν σχεδίων, κατά τά περί ἀνεγέρσεως Ἐνοριακῶν Ναῶν ἰσχύοντα καί λειτουργοῦσι ἐπίσης κατόπιν ἀδείας» καί ἡ παρ. 2 ἐπιλέγει : «Οἱ ἰδιόκτητοι Ναοί παραμένουν εἰς τήν ἰδιοκτησίαν καί διαχείρισιν τοῦ ἰδιοκτήτου, ἐφ᾿ ὅσον προορίζονται ὑπ᾿ αὐτοῦ πρός ἐξυπηρέτησιν τῶν θρησκευτικῶν ἀναγκῶν αὐτοῦ μόνου καί τῆς οἰκογενείας του. Κλείονται ἐντολῇ τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου διά τῆς Ἀστυνομικῆς Ἀρχῆς ἤ ἀπαλλοτριοῦνται ὑπέρ τοῦ πλησιεστέρου Ἐνοριακοῦ ἤ προσκυνηματικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, κατά τάς ἑκάστοτε ἰσχυούσας περί ἀπαλλοτριώσεως διατάξεις α) ἐάν ἀνηγέρθησαν ἤ λειτουργοῦν ἄνευ αἰτήσεως καί χορηγήσεως τῆς σχετικῆς ἀδείας ὑπό τοῦ Μητροπολίτου, β) ἐάν τεθῶσιν εἰς δημοσίαν λατρείαν καί γ) ἐάν παύσωσι ἐξυπηρετοῦντες τόν προορισμόν των» καί διά τήν τήρησιν τῆς ὁποίας παρακαλοῦμεν ὅπως λάβητε εἰδικήν μέριμναν πρός ἐνημέρωσιν τῶν πιστῶν καί ἀποφυγήν παρεξηγήσεων καί παρερμηνειῶν.
Εἰς τήν ὡς ἄνω Ἀπόφασιν, ἡ μόνη οἰκονομία ἡ ὁποία δύναται νά ἀσκηθῇ καί μόνον διά τό ἐνεστώς ἔτος, ἀφορᾷ εἰς περιπτώσεις Μυστηρίων, τά ὁποῖα εἶχον ἤδη προγραμματισθῆ διά τό προσεχές θέρος.
Ταῦτα γνωρίζοντες ὑμῖν ἐπί τῷ τέλει τῆς τηρήσεως τοῦ ἁγιογραφικοῦ «πάντα κατά τάξιν καί εὐσχημόνως γενέσθω» καί προκειμένου ἵνα «μή ἐγκοπήν τινα δῶμεν τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ» καί ἀσπαζόμενοι ὑμᾶς ἐν Κυρίῳ διατελοῦμεν μετ’ ἀγάπης.
† Ὁ Ἀθηνῶν Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Δ Ο Υ Λ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Λαγκαδᾶ Σπυρίδων
† Ὁ Καρυστίας καί Σκύρου Σεραφείμ
† Ὁ Σταγῶν καί Μετεώρων Σεραφείμ
† Ὁ Φιλίππων, Νεαπόλεως καί Θάσου Προκόπιος
† Ὁ Μεγάρων καί Σαλαμῖνος Βαρθολομαῖος
† Ὁ Παροναξίας Ἀμβρόσιος
† Ὁ Περιστερίου Χρυσόστομος
† Ὁ Κεφαλληνίας Σπυρίδων
† Ὁ Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος
† Ὁ Νεαπόλεως καί Σταυρουπόλεως Βαρνάβας
† Ὁ Δράμας Παῦλος
† Ὁ Σισανίου καί Σιατίστης Παῦλος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύων
† Ἀρχιμ. Κύριλλος Μισιακούλης
.............................................................................................................
1. Όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές εκτός εκείνων που επιτρέπεται η κρεοφαγία.
2. Από της Κυριακής της Τυρινής μέχρι της Κυριακής του Πάσχα.
3. Την 5η Ιανουαρίου, παραμονή των Θεοφανίων.
4. Από τις 1ης μέχρι και της Ι4ης Αυγούστου, και των δύο ημερομηνιών συμπεριλαμβανομένων.
5. Την 29η Αυγούστου, του Τιμίου Προδρόμου.
6.Την 14η Σεπτεμβρίου εορτή της Παγκόσμιας Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού.
7. Από της 13ης μέχρι της 24ης Δεκεμβρίου.
...........................................................................................................................................................
Η εγκύκλιος του Μητροπολίτη Θήρας που διευκρινίζει έθιμα και παραδόσεις που δεν έχουν σχέση με το μυστήριο…
κάντε (κλίκ) στις εικόνες
Παραθέτουμε και την ιστορική απόφαση για ενημέρωσή σας .
Περί τῆς τελέσεως Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς ἰδιωτικά Παρεκκλήσια καί ὑπαιθρίους χώρους
Πρωτ. 325
Αριθμ. 2850
Σεβασμιώτατοι ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι Σῶμα Χριστοῦ, εἶναι ὁ ἀπαρασάλευτος Στῦλος καί τό ἀπερικλόνητον Ἑδραίωμα τῆς Ἀληθείας, ἡ κιβωτός τῆς σωτηρίας τῶν πιστῶν. Μέσα θεραπευτικά τοῦ σωτηριώδους ἔργου τῆς Ἐκκλησίας εἶναι τά θεοΐδρυτα Ἱερά Μυστήρια, εἰς τά ὁποῖα οἱ πιστοί μετέχουν μετά κατανύξεως καί φόβου Θεοῦ.
Παρά ταῦτα, διαπιστώνεται μία προϊοῦσα ἐκκοσμίκευσις τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, ἰδίᾳ τῆς Βαπτίσεως καί τοῦ Γάμου, ἡ ὁποία ἐνίοτε ἐγγίζει τά ὅρια τῆς βλασφημίας, καί παρατηρεῖται ὅτι ἤδη ἀρκετοί Ἱεράρχαι ἔχουν λάβει μέτρα διά τήν περιστολήν τοῦ τοιούτου φαινομένου. Τό φαινόμενον αὐτό καθίσταται πλέον ἔντονον εἰς χώρους ἀλλοτρίους τῶν Ἱερῶν Ναῶν, ἤτοι εἰς Ξενοδοχεῖα, εἰς Κτήματα διαθέτοντα Παρεκκλήσια, εἰς τόν ἔμπροσθεν ἐξωκκλησίων ὑπαίθριον χῶρον κ.λπ.
Ὅθεν, ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐν τῇ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς τῆς 11ης Ἰανουαρίου ἐ.ἔ., διεξῆλθεν τό ἐν τοῖς ὕπερθεν διαλαμβανόμενον θέμα, τό ὁποῖον ὀφείλεται εἰς τήν ἀνεκτικότητα μέ τήν ὁποίαν ἀντεμετωπίσαμεν τά αἰτήματα προσώπων, τά ὁποῖα διά ποικίλους λόγους ἐζήτουν τήν τέλεσιν τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς παρεκκλήσια Κτημάτων καί Ξενοδοχείων.
Ἡ τέλεσις ὅμως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς τά ἐξωκκλήσια διά λόγους γραφικούς ἤ εἰς τά Κτήματα καί τά Ξενοδοχεῖα διά λόγους πρακτικούς, ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τό Μυστήριον νά ἀφορᾷ εἰς ἐλαχίστους ἀνθρώπους, ἐνῶ οἱ ὑπόλοιποι συζητοῦν καί ἀδιαφοροῦν διά τά τελούμενα.
Πάντα ταῦτα διαπράττονται μέ τήν Ἐκκλησίαν καί τούς λειτουργούς Αὐτῆς νά φαίνωνται ἄλλοτε ἀδύναμοι νά ἀντιδράσουν καί ἄλλοτε νά συγκατατίθενται καί νά ὑποκύπτουν εἰς τάς ἀπαιτήσεις τῶν πλήρως ἐκκοσμικευμένων καί ἀνυποψιάστων διά τά τελούμενα ἀνθρώπων.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος, ἀναμετρῶσα τήν μεγίστην εὐθύνην τῶν Ποιμένων τῆς Ἐκκλησίας διά τόν κίνδυνον τῆς πλήρους ἐκκοσμικεύσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, ἤχθη ἐν τῇ ῥηθείσῃ Συνεδρίᾳ Αὐτῆς εἰς τήν Ἀπόφασιν τῆς πλήρους ἀπαγορεύσεως τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων εἰς χώρους ἀλλοτρίους τῶν Ἱερῶν Ναῶν, οἱ ὁποῖοι εἶναι τό κέντρον τῆς Ὀρθοδόξου Λατρείας. Τά Ἱερά Μυστήρια δέν εἶναι κοσμικαί τελεταί ἀλλά γεγονότα ἐκκλησιαστικά, γεγονότα ἔχοντα ἄμεσον σχέσιν μέ τήν σωτηρίαν τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ προσπάθεια ἐπαναφορᾶς εἰς τήν ὀρθήν τάξιν, δηλονότι τῆς τελέσεως τῶν Μυστηρίων ἐντός τῶν Ναῶν καί δή καί τῶν Ἐνοριακῶν καί ἡ μετά συνέσεως ἀλλά καί αὐστηρότητος ἀντιμετώπισις πολλῶν ἀπαραδέκτων συνηθειῶν, αἱ ὁποῖαι λάθρα εἰσεχώρησαν εἰς τήν τέλεσιν τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων, πρέπει νά θεμελιωθῇ ἐπί μιᾶς εὐρείας Κατηχήσεως τοῦ λαοῦ μας, διά παντός μέσου, ἐπί τῆς σπουδαιότητος τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων.
Δι’ ὅ, κρίνεται ἀπαραίτητον ὅπως μέ τήν μέριμναν τῶν ἑκασταχοῦ Ἱεραρχῶν κατηχηθῇ ὁ λαός τοῦ Θεοῦ διά τήν σημασίαν γενικότερον τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων καί ἐξηγηθῇ ἡ τοιαύτη Ἀπόφασις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, ἡ ὁποία ἐλήφθη πρός περιφρούρησιν τῆς ἱερότητος τῶν Μυστηρίων τοῦ Γάμου καί τοῦ Βαπτίσματος.
Ἡ κατήχησις αὕτη περί τῆς ἱερότητος τῶν Μυστηρίων δέον ὅπως γίνηται διεξοδικῶς, καθ’ ὅν χρόνον προσέρχονται οἱ ἐνδιαφερόμενοι εἰς τόν Ἱερόν Ναόν διά τόν καθορισμόν τῆς ἡμερομηνίας τελέσεως τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων ἤ διά τήν ἔκδοσιν τῆς Ἀδείας τοῦ Γάμου. Εἰς τήν προσπάθειαν αὐτήν ὑπάρχει ἡ δυνατότης νά συμβάλλουν οἱ Ἐκκλησιαστικοί Ραδιοφωνικοί Σταθμοί, τό Θεῖον Κήρυγμα, αἱ Ἑσπεριναί Ὁμιλίαι, τά σχετικά ἐνημερωτικά ἔντυπα, αἱ Ἱερατικαί Συνάξεις, ἀκόμη καί ἡ ἀποστολή παραινετικῆς Ἐγκυκλίου ἑκάστου ἐξ ὑμῶν πρός τόν καθ’ ὑμᾶς Ἱερόν Κλῆρον, ἡ ὁποία θά ὁρίζῃ τόν τρόπον ἀντιμετωπίσεως τοῦ φαινομένου.
Ἡ Ἱερά Σύνοδος ὡσαύτως ὑπενθυμίζει καί τήν σχετικήν νομοθεσίαν, τήν ἀφορῶσαν εἰς τήν διαδικασίαν καί λειτουργίαν τῶν ἰδιοκτήτων Ἱερῶν Ναῶν, ὡς αὕτη διατυποῦται εἰς τήν παράγραφον 1 τοῦ ἄρθρου 13 τοῦ Κανονισμοῦ 8/1979 «περί Ἱερῶν Ναῶν καί Ἐνοριῶν», ἡ ὁποία ὁρίζει ὅτι: «Ἰδιόκτητοι Ἱεροί Ναοί ἀνεγείρονται κατόπιν ἀδείας τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου ἐπί τῇ βάσει ἀρχιτεκτονικῶν σχεδίων, κατά τά περί ἀνεγέρσεως Ἐνοριακῶν Ναῶν ἰσχύοντα καί λειτουργοῦσι ἐπίσης κατόπιν ἀδείας» καί ἡ παρ. 2 ἐπιλέγει : «Οἱ ἰδιόκτητοι Ναοί παραμένουν εἰς τήν ἰδιοκτησίαν καί διαχείρισιν τοῦ ἰδιοκτήτου, ἐφ᾿ ὅσον προορίζονται ὑπ᾿ αὐτοῦ πρός ἐξυπηρέτησιν τῶν θρησκευτικῶν ἀναγκῶν αὐτοῦ μόνου καί τῆς οἰκογενείας του. Κλείονται ἐντολῇ τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου διά τῆς Ἀστυνομικῆς Ἀρχῆς ἤ ἀπαλλοτριοῦνται ὑπέρ τοῦ πλησιεστέρου Ἐνοριακοῦ ἤ προσκυνηματικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, κατά τάς ἑκάστοτε ἰσχυούσας περί ἀπαλλοτριώσεως διατάξεις α) ἐάν ἀνηγέρθησαν ἤ λειτουργοῦν ἄνευ αἰτήσεως καί χορηγήσεως τῆς σχετικῆς ἀδείας ὑπό τοῦ Μητροπολίτου, β) ἐάν τεθῶσιν εἰς δημοσίαν λατρείαν καί γ) ἐάν παύσωσι ἐξυπηρετοῦντες τόν προορισμόν των» καί διά τήν τήρησιν τῆς ὁποίας παρακαλοῦμεν ὅπως λάβητε εἰδικήν μέριμναν πρός ἐνημέρωσιν τῶν πιστῶν καί ἀποφυγήν παρεξηγήσεων καί παρερμηνειῶν.
Εἰς τήν ὡς ἄνω Ἀπόφασιν, ἡ μόνη οἰκονομία ἡ ὁποία δύναται νά ἀσκηθῇ καί μόνον διά τό ἐνεστώς ἔτος, ἀφορᾷ εἰς περιπτώσεις Μυστηρίων, τά ὁποῖα εἶχον ἤδη προγραμματισθῆ διά τό προσεχές θέρος.
Ταῦτα γνωρίζοντες ὑμῖν ἐπί τῷ τέλει τῆς τηρήσεως τοῦ ἁγιογραφικοῦ «πάντα κατά τάξιν καί εὐσχημόνως γενέσθω» καί προκειμένου ἵνα «μή ἐγκοπήν τινα δῶμεν τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ Χριστοῦ» καί ἀσπαζόμενοι ὑμᾶς ἐν Κυρίῳ διατελοῦμεν μετ’ ἀγάπης.
† Ὁ Ἀθηνῶν Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Δ Ο Υ Λ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Λαγκαδᾶ Σπυρίδων
† Ὁ Καρυστίας καί Σκύρου Σεραφείμ
† Ὁ Σταγῶν καί Μετεώρων Σεραφείμ
† Ὁ Φιλίππων, Νεαπόλεως καί Θάσου Προκόπιος
† Ὁ Μεγάρων καί Σαλαμῖνος Βαρθολομαῖος
† Ὁ Παροναξίας Ἀμβρόσιος
† Ὁ Περιστερίου Χρυσόστομος
† Ὁ Κεφαλληνίας Σπυρίδων
† Ὁ Ἀλεξανδρουπόλεως Ἄνθιμος
† Ὁ Νεαπόλεως καί Σταυρουπόλεως Βαρνάβας
† Ὁ Δράμας Παῦλος
† Ὁ Σισανίου καί Σιατίστης Παῦλος
Ὁ Ἀρχιγραμματεύων
† Ἀρχιμ. Κύριλλος Μισιακούλης
.............................................................................................................
ΗΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΤΕΛΕΣΗ ΓΑΜΟΥ
1. Όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές εκτός εκείνων που επιτρέπεται η κρεοφαγία.
2. Από της Κυριακής της Τυρινής μέχρι της Κυριακής του Πάσχα.
3. Την 5η Ιανουαρίου, παραμονή των Θεοφανίων.
4. Από τις 1ης μέχρι και της Ι4ης Αυγούστου, και των δύο ημερομηνιών συμπεριλαμβανομένων.
5. Την 29η Αυγούστου, του Τιμίου Προδρόμου.
6.Την 14η Σεπτεμβρίου εορτή της Παγκόσμιας Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού.
7. Από της 13ης μέχρι της 24ης Δεκεμβρίου.
...........................................................................................................................................................
Η εγκύκλιος του Μητροπολίτη Θήρας που διευκρινίζει έθιμα και παραδόσεις που δεν έχουν σχέση με το μυστήριο…
κάντε (κλίκ) στις εικόνες
http://imeroviglio.blogspot.com/2010/03/blog-post_7776.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου