-
Γέροντα, έχετε πει ότι πρέπει να αποφεύγουμε κατά την ώρα της προσευχής
να φέρνουμε στον νου μας διάφορες εικόνες από την ζωή του Χριστού κ.λπ.
Γιατί;
- Για να μη μας πλανέσει ο διάβολος με
φαντασίες. Η φαντασία είναι καλή, είναι μεγάλη δύναμη, αν αξιοποιηθεί.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί λ.χ, να δουν τώρα ένα τοπίο και μετά από έναν
χρόνο να το θυμούνται ακριβώς όπως είναι και να το ζωγραφίσουν. Αυτό
είναι μια ικανότητα που την δίνει ο Θεός στον άνθρωπο, αλλά ο διάβολος
την εκμεταλλεύεται. Εκείνοι που πλανιούνται, ό,τι βλέπουν ή διαβάζουν,
το φαντάζονται όπως θέλουν και ύστερα αυτήν την φανταστική εικόνα την
πιστεύουν για πραγματικότητα. Για να βοηθηθούν, χρειάζονται πολλή
παρακολούθηση οι καημένοι, γιατί συνέχεια τους ξεγελάει ο διάβολος.
Γι’
αυτό, όποιος έχει εκ φύσεως φαντασία, πρέπει να προβληματίζεται, όταν
του λένε ότι δεν σκέφτεται σωστά, και να βάζει ερωτηματικά στον λογισμό
του. Είχα γνωρίσει μία απλή γυναίκα, που προσευχόταν συνέχεια και
παρακαλούσε τον Χριστό να Τον δει εδώ σ’ αυτήν την ζωή, μια που δεν θα
τον έβλεπε, καθώς έλεγε, στην άλλη ζωή. Ο Χριστός πράγματι της
παρουσιάσθηκε την ώρα της Θείας Κοινωνίας μέσα στο Άγιο Ποτήριο ως
βρέφος, με ματωμένα μαλλάκια, και ύστερα
χάθηκε, και έτσι μπόρεσε να κοινωνήσει. Μετά από αυτό το γεγονός άρχισε
να την δουλεύει ο εχθρός με τον λογισμό ότι κάτι είναι. Από ’κει και
πέρα την δούλευε με την φαντασία και της παρουσίαζε συνέχεια
κινηματογραφικές ταινίες. Όταν βγήκα μια φορά στον κόσμο, την είχα βρει
σε ένα σπίτι και άκουσα τις φαντασίες που έλεγε σε άνδρες και γυναίκες
που είχαν συγκεντρωθεί εκεί. Τρόμαξα να την φέρω σε λογαριασμό. Η μόνη
λύση ήταν να της δώσω
ένα γερό ξεσκόνισμα μπροστά σε όλους, για να γίνουν γνωστές οι πλάνες της και να ταπεινωθεί.
- Φαντασία της ήταν;
- Φαντασία και πλάνη.
- Γέροντα, δεν τα έλεγε αυτά στον πνευματικό της;
-
Ξέρεις τί γίνεται; Ο σατανάς τους ξεγελάει με αυτά που βλέπουν, δεν
προβληματίζονται και δεν σκέφτονται ότι πρέπει να τα πουν στον
πνευματικό. Τί τεχνίτης είναι ο διάβολος! Φοβερό!
Αν
δεν προσέξει κανείς την φαντασία του, ο πειρασμός μπορεί να
εκμεταλλευτεί ακόμη και ένα απλό, φυσικό, γεγονός και να τον πλανέσει.
Στην Μονή Στομίου, όταν διάβαζα τον εσπερινό τον χειμώνα, άναβα την
σόμπα. Οι γυναίκες που ανέβαιναν καμμιά φορά στο μοναστήρι είχαν
παρατηρήσει ότι η εικόνα της Παναγίας στο τέμπλο, την ώρα του εσπερινού,
έκανε κρακ-κρακ
-εγώ
δεν το είχα προσέξει- και έλεγαν η μία στην άλλη: «Την ώρα που διαβάζει
ο καλόγερος τον εσπερινό, η εικόνα της Παναγίας κάνει κρακ-κρακ». Όταν
το άκουσα, είπα: «Για να δω την εικόνα πού κάνει κρακ-κρακ». Όχι ότι δεν
πιστεύω σε θεία γεγονότα· πιστεύω ότι η Παναγία και παρουσιάζεται και
μιλάει και την βλέπουν όσοι έχουν πνευματική κατάσταση, αλλά χρειάζεται
προσοχή. Ανεβαίνω λοιπόν σε μια καρέκλα και κοιτάζω. Τί συνέβαινε; Η
εικόνα ήταν παλιά και είχε τρέσα χωνευτά. Όταν άναβε η σόμπα,
ζεσταινόταν το τρέσο και με την διαστολή έκανε κρακ-κρακ. Έβαλα ένα
καρφάκι και σταμάτησε ο θόρυβος. Ύστερα ρώτησα τις γυναίκες: «Ακούτε
τώρα τίποτε;». «Όχι», μου είπαν. «Ε, μη δίνετε σημασία», τους είπα.
θέλει προσοχή, γιατί, αν καλλιεργηθεί σιγά-σιγά η φαντασία, όλη η ζωή
του
άνθρωπου πάει χαμένη.
-Γέροντα, πώς καταλαβαίνει κανείς αν ένα γεγονός είναι πράγματι από τον Θεό ή αν είναι από τον διάβολο;
-Φαίνεται
αυτό. Αν δεν είναι από τον Θεό, του φέρνει ο διάβολος λογισμούς
υπερήφανους. Ύστερα, όσα κάνει ο διάβολος είναι χοντρά· φθάνει σε
βλάσφημα πράγματα. Είχε έρθει μια φορά στο Καλύβι ένας πλανεμένος και
δαιμονισμένος. Του είπα μερικά πράγματα και τον βοήθησα. Ξέρετε τί μου
είπε; «Πρώτη φορά τα ακούω αυτά! Ούτε στο Ευαγγέλιο δεν τα έχω
διαβάσει!». Δηλαδή σαν να μου έλεγε: «Τα είπες καλύτερα από τον Χριστό».
Κατάλαβες τί κάνει ο διάβολος, για να σου φέρει υπερήφανο λογισμό;
Πάντως, αν δεν καταλάβει ο άνθρωπος ότι τίποτε δεν μπορεί να κάνει με
την δική του δύναμη, αλλά, ό,τι κάνει, το κάνει με την δύναμη του
Χριστού, και χίλια δαιμόνια να βγάλει από δαιμονισμένους, πάλι τίποτε
δεν κάνει.
(Γ.
Παϊσίου Αγιορείτου, «Πνευματικός αγώνας. Λόγοι», τ Γ΄, εκδ. Ι. Ησυχ,
Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος, Σουρωτή, Θεσ/νίκης, σ. 211-213)
http://oparadeisos.wordpress.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου