Ακολουθώντας πάλι ανοδική πορεία λέμε ότι η αιτία των πάντων ούτε ψυχή είναι ούτε νους, ούτε έχει φαντασία ή γνώμη ή λόγο ή νόηση.
Ούτε αριθμός είναι ούτε τάξη ούτε μέγεθος ούτε μικρότητα ούτε ισότητα ούτε ανισότητα ούτε ομοιότητα ή ανομοιότητα.
Ούτε στέκεται ούτε κινείται ούτε ησυχάζει.
Ούτε έχει δύναμη ούτε είναι δύναμη ούτε και φως.
Ούτε ζει ούτε είναι ζωή. Ούτε είναι ουσία ούτε αιωνιότητα ούτε χρόνος.
Ούτε μπορεί να έχει κάνεις επαφή μαζί της με τη νόηση.
Ούτε επιστήμη ούτε αλήθεια είναι, ούτε βασιλεία ούτε σοφία.
Ούτε ένα ούτε ενότητα ούτε θεότητα ή αγαθότητα ούτε πνεύμα είναι, ώστε να τη γνωρίζουμε· ούτε υιότητα ούτε πατρότητα ούτε κάτι άλλο απ' όσα κατανοούμε εμείς οι άνθρωποι ή κάποιο άλλο από τα όντα.
Ούτε ανήκει στα μη όντα ούτε στα όντα, ούτε τα όντα την γνωρίζουν όπως πραγματικά είναι, ούτε αυτή γνωρίζει με τη γνώση τα όντα καθ' εαυτά.
Δεν υπάρχει γι' αυτήν ούτε λόγος ούτε όνομα ούτε γνώση.
Ούτε σκότος είναι ούτε φως ούτε πλάνη ούτε αλήθεια.
Δεν υπάρχει γι' αυτήν καμιά απολύτως κατάφαση ή αφαίρεση.
Αλλά, ενώ ορίζουμε με κατάφαση και αφαίρεση τα όντα που βρίσκονται έπειτα από αυτή, την ίδια δεν την ορίζουμε ούτε με κατάφαση ούτε με αφαίρεση.
Γιατί η πλήρως τέλεια και ενιαία αιτία των πάντων υπερβαίνει κάθε κατάφαση και υπερβαίνει κάθε αφαίρεση η υπεροχή αυτού που είναι απολύτως αποδεσμευμένος από τα πάντα και βρίσκεται επέκεινα των πάντων.
Δεν υπάρχει γι' αυτήν ούτε λόγος ούτε όνομα ούτε γνώση.
Ούτε σκότος είναι ούτε φως ούτε πλάνη ούτε αλήθεια.
Δεν υπάρχει γι' αυτήν καμιά απολύτως κατάφαση ή αφαίρεση.
Αλλά, ενώ ορίζουμε με κατάφαση και αφαίρεση τα όντα που βρίσκονται έπειτα από αυτή, την ίδια δεν την ορίζουμε ούτε με κατάφαση ούτε με αφαίρεση.
Γιατί η πλήρως τέλεια και ενιαία αιτία των πάντων υπερβαίνει κάθε κατάφαση και υπερβαίνει κάθε αφαίρεση η υπεροχή αυτού που είναι απολύτως αποδεσμευμένος από τα πάντα και βρίσκεται επέκεινα των πάντων.
http://filokaliakainipsis.blogspot.com/2011/04/5.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου